Dziennikarz, copywriter, pisarz

Narzędziem pisarza, dziennikarza i copywritera jest słowo, jednak każdy z nich używa tego narzędzia zupełnie inaczej. O ile ścieżki pisarzy i copywriterów nie przecinają się zbyt często, o tyle drogi dziennikarzy i copywriterów spotykają się regularnie, a czasem dochodzi na nich do potyczek.

Dla pisarza słowo jest zabawką, ma tych zabawek wiele i może budować z nich dowolnie wybraną formę. W praktyce nic nie ogranicza jego kreatywności. Jeśli zabiega o popularność musi się dostosować do wymogów czytelnika, jeśli stworzy postać, w której czytelnik się zakocha może stać się niewolnikiem swojej wyobraźni. Jednak praca pisarza daje możliwość nieograniczonego wyrażenia siebie. Pisarz nie jest skrępowany przepisami prawnymi, regułami gramatycznymi, czy poprawnością językową. Może tworzyć własne słowa i własny język na potrzeby utworu literackiego. Formuła fikcji literackiej wyklucza go z w praktyce z odpowiedzialności karnej za znieważenie kogoś. Jeśli postacie, które stworzy nie można w sposób oczywisty powiązać z realnie żyjącymi ludźmi, nawet gdy ktoś czuje się bohaterem negatywnym, ma niewielkie możliwości zablokowania publikacji książki na podstawie wyroku sądu.

Dziennikarz pracuje ze słowem. Nie bawi się nim. Dla niego pisanie jest misją. Może pozwolić sobie na to by w tekstach przedstawić własne opinie, by nasycać je własną osobowością, nie może jednak dać się unieść fantazji. Pomijanie faktów, ucieczka w świat wyobraźni, nadmierna kreatywność, dla dziennikarza łączy się z utratą reputacji, a ta jest bardzo ważna. Dlatego dziennikarz traktuje swoją pracę bardzo poważnie i stara się ograniczać udział osób trzecich w powstawaniu tekstu jaki zostanie przypisany do jego nazwiska. Rzetelność jest tu także bardzo istotnym elementem. W zawodzie dziennikarza odpowiada się za słowa. Nie można rzucać nikomu oskarżeń, nie można publicznie nikogo znieważać. Każde słowo powinno być przemyślane i wyważone, zwłaszcza jeśli porusza sie tematy bulwersujące opinię publiczną. Standardy zawodu dziennikarza wyznaczają granice, których przekraczać nie wolno. Dziennikarz nie musi zabiegać o czytelnika, o czytelnika zabiega wydawca, który go zatrudnia.

Copywriter ma dość trudne zadanie ponieważ musi być kreatywny jak pisarz i odpowiadać za słowa jak dziennikarz, lecz ramy jego pracy są znacznie sztywniejsze niż ramy pracy tego ostatnio. W zawodzie copywritera nie ma co prawda standardów, jest jednak konieczność dostosowania się do odbiorcy. To co pisarz może brać pod uwagę, ale nie musi, dla copywritera jest podstawową wytyczną. Jego teksty muszą docierać do odbiorcy. Forma nie może być zbyt rozbudowana, nie ma tu też miejsca na żadne osobiste przemyślenia, czy też nasycenie swoją osobowością tekstów. Większość tego co tworzy copywriter to treści reklamowe. Mają one szczególną konstrukcję, zawierają też dokładnie przemyślane słowa i zwroty. Kreatywność w pracy copywritera polega na tym, by pisząc kolejny raz ten sam tekst, na temat tego samego zagadnienia, napisać go zupełnie inaczej.

Pracę dziennikarza i copywritera łączy zamknięcie w określonej ramie formy. Pracę copywritera i pisarza łączy kreatywność. Pracy dziennikarza i pisarza nie łączy nic więcej poza narzędziem – czyli słowem.

fot.Dollarphotoclub

Partnerzy

Klienci

Ta strona korzysta z plików cookies. Zakładamy, że Ci to nie przeszkadza, jeśli jednak tak to wyłącz ich obsługę w przeglądarce. .
Close